E-Government

SME Policy E-Economy / E-Government

Simplified electronic licensing, application and registration processes are important for reducing red tape. Electronic services of the authorities are increasingly popular with the economy, not only with regards to digitalising the processes, but also simplifying them and gearing them towards the customers. That is why the Federal Council considers e-government to be an important pillar of the growth policy.

The aim of e-government is to use information and communication technology so that the public administration is as economic, and as close to the citizens, as possible. Anything the public administration used to transmit on paper from one office to another, and finally to the customer, shall be transmitted electronically.

The E-Government Strategy Switzerland stresses the importance of understanding services and processes. Data shall be transmitted from the customer directly to the authorities, and finally to the archives, without any interruption. Common standards for a structured and secure way of handling electronic data and documents are a prerequisite.

The SME Policy Section of the State Secretariat for Economic Affairs (SECO), is pressing ahead with the propagation of electronic government services for small and medium-sized enterprises (SMEs). In this function, SECO was in charge of various prioritised projects in the eGovernment Switzerland programme for 2008 to 2015 (e.g. SME portal, SuisseID, Linked Data Service LINDAS). In the strategic plan for 2016 to 2019, SECO is responsible for the implementation of two strategic projects:

Press releases

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03.12.2019

EasyGov.swiss now features Suva salary declaration and authorisation database

The Swiss State Secretariat for Economic Affairs (SECO) is expanding EasyGov.swiss, its online service desk for companies, for the second time this year: with release 1.5 on 3 December 2019, the digital platform now assists small companies in particular with entering their salary data for their salary declarations to Suva. The debt enforcement service desk’s features are now available to associations, foundations and cooperatives too, while an authorisation database provides an overview of all professions in Switzerland that are regulated or require authorisation.

11.07.2019

EasyGov.swiss now supports business financing and debt enforcement

The Swiss State Secretariat for Economic Affairs (SECO) has once again expanded EasyGov.swiss, its online service desk for companies: the digital platform also now provides support with preparing submissions to debt enforcement offices. In the future, companies and private individuals will be able to input information for requests for debt enforcement proceedings and extracts from the debt enforcement register. The portal now offers assistance with SME financing too.

06.11.2018

EasyGov.swiss: Mehr digitale Angebote für neue und bestehende Unternehmen

Der vom SECO lancierte Online-Schalter EasyGov.swiss wird ausgebaut. Ab dem 6. November bietet EasyGov.swiss für bestehende Unternehmen neu die Möglichkeit, die gefragtesten Änderungen im Handelsregister vorzunehmen. Bereits seit einem Jahr können Unternehmerinnen und Unternehmer ihre neue Firma direkt bei den zuständigen Behörden für das Handelsregister, die AHV, die Mehrwertsteuer oder die Unfallversicherung online anmelden.

06.11.2017
Der Online-Schalter EasyGov.swiss für Unternehmen startet heute

Bundesrat Johann Schneider-Ammann hat am 6. November 2017 gemeinsam mit Vertretern aus den Kantonen und der Privatwirtschaft EasyGov.swiss lanciert – den neuen Online-Schalter für Unternehmen. Damit erfolgt im Rahmen der E-Government-Strategie Schweiz ein weiterer Schritt hin zu einer digitalen und nutzerorientierten Verwaltung. Das elektronische Transaktionsportal vereinfacht den Austausch zwischen Wirtschaft und Verwaltung und reduziert die administrativen Aufwände von Unternehmen.

30.07.2015

Firmen wickeln Behördengänge vermehrt online ab

Gemäss der Studie «Firmen und E-Government» wickeln immer mehr Firmen ihre Behördengänge online ab. Spitzenreiter sind die Sozialversicherungen, wo beispielsweise bei der Unfallversicherung 69% und bei der AHV/IV 68% der Befragten bereits heute Transaktionen über das Internet abwickeln. Gleichzeitig werden das Internetangebot wie auch die Kundenfreundlichkeit der Verwaltung positiv beurteilt. Für die Studie befragte das Forschungsinstitut gfs.bern im Auftrag des SECO 1‘023 Unternehmen in der ganzen Schweiz.

Last modification 16.12.2019

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